Dag 38 van Poggio Mirteto naar Montelibretti - Reisverslag uit Montelibretti, Italië van Joop Baltussen - WaarBenJij.nu Dag 38 van Poggio Mirteto naar Montelibretti - Reisverslag uit Montelibretti, Italië van Joop Baltussen - WaarBenJij.nu

Dag 38 van Poggio Mirteto naar Montelibretti

Door: Wilma en Joop

Blijf op de hoogte en volg Joop

21 September 2015 | Italië, Montelibretti

De eerste 8 km laten we ons wegbrengen met de auto omdat we een stukje route over moeten slaan. We willen op tijd in Rome zijn.
Het blijft alsmaar warm weer hier terwijl het al eind september is. We merken wel duidelijk dat we dicht bij Rome zijn. Steeds meer verkeer en met weemoed nemen we afscheid van de bergen en lopen nu meer in een glooiend landschap met veel olijfboomgaarden.
Ook al zitten we nu meer in vlak gebied, tot onze verbazing ligt Montelibretti ook weer prachtig voor ons op een bergtop. Een pittig klimmetje in de hete zon.
We zijn benieuwd naar ons overnachtingsadres want de telefonische reservering gisteren verliep nogal onduidelijk. Maar het is ver boven verwachting, een heel huisje voor ons alleen. Nog vrij nieuw, het ziet er prachtig uit.

Irlana, de beheerder van de B&B kan redelijk Engels en met har hebben we een gesprek over de Italiaanse samenleving. Ze heeft drie banen en is schrijfster (fantasy boeken). Ze doet dus de B&B, heeft samen met haar familie een groothandel in olijfolie enz en ook nog een winkel In Rome. De verdiensten zijn magertjes maar door de hulp van de familie en de onderlinge steun komen ze er wel. De crisis wijt ze aan de regering (die is corrupt) en de hoge belastingen. Zou het ook iets te maken kunnen hebben met een lage efficiency... en dat dingen niet goed geregeld zijn ? Dat zijn we zelf namelijk zo vaak tegengekomen. Het lijkt alsof de officiële kanalen niet goed werken maar de officieuze kanalen des te beter.

Hotels, B&B's en Agriturismos
Inmiddels hebben we 35 onderkomens gehad. Deze variëren van prachtig gerestaureerd en sfeervol ingerichte ruimtes bij particulieren, goede professioneel geleide hotels tot hotels die wel functioneel zijn maar geheel sfeerloos of hotels die een groot achterstallig onderhoud hebben. Zoals al eerder gezegd stelt het ontbijt meestal niet veel voor. Soms alleen een kop koffie met een gezoet broodje. In de grotere hotels soms een buffet waarbij ook wat yoghurt, fruit e.d. Het brood is vrijwel overal droog.
Het gekke is dat de prijs totaal geen relatie toont met de kwaliteit. Op het platteland is het gemiddeld duurder dan in de stad (wij denken dat dat komt doordat er minder concurrentie is) en voor de mooiste ruimtes betalen we soms het minste.