Dag 39 van Montelibretti naar Motorotondo - Reisverslag uit Monterotondo, Italië van Joop Baltussen - WaarBenJij.nu Dag 39 van Montelibretti naar Motorotondo - Reisverslag uit Monterotondo, Italië van Joop Baltussen - WaarBenJij.nu

Dag 39 van Montelibretti naar Motorotondo

Door: Wilma en Joop

Blijf op de hoogte en volg Joop

22 September 2015 | Italië, Monterotondo

Let op: dag 36, 37 en 38 staan inmiddels op de weblog. Van deze dagen is geen emailbericht verspreid.

Vandaag voert de tocht gedeeltelijk over mooie paden. Een belangrijk deel gaat over asfaltwegen. In zijn algemeenheid wordt het verkeer steeds drukker! We besluiten de laatste etappe morgen naar Rome niet meer te voet te doen. Het is op sommige stukken gewoon levensgevaarlijk om te lopen. Er is geen enkele ruimte voor voetgangers. Een trottoir kan soms ergens beginnen en ook ergens eindigen.
Het is een gekke gewaarwording dat dit dus onze laatste echte wandeldag wordt (in Rome gaan we natuurlijk ook nog veel lopen).
De afgelopen dagen hebben we geen wandelaars meer gezien. Vandaag treffen we 2 Amerikanen die van Rome naar Assisi lopen. Zij hebben enkele jaren geleden hun zoon van 24 verloren door zelfdoding. Dit nadat hij 17 jaar leed aan een ernstige ziekte. Zij lopen nu allerlei pelgrimstochten o.a. om geld te verzamelen voor onderzoek voor de ziekte. 's avonds lezen we op hun weblog dat ze vandaag een "lovely middle-aged couple of the Netherlands" hebben /ontmoet.

Motorotondo is een echt gezellig Italiaans stadje (geen toerist te bekennen). We zitten u lange tijd in een park te genieten van de mensen en vooral ook de kinderen die er spelen. Later op de dag genieten we weer op een terras van alle gezelligheid. Zo tussen 5 en 8 uur 's avonds komt iedereen de straat op en is er veel levendigheid. Het valt op dat vooral vrouwen met vrouwen praten, en mannen met mannen. Wij hebben echt de indruk dat mensen hier hele intensieve gesprekken met elkaar voeren. Je ziet ze helemaal opgaan in het gesprek en echt langdurig bij elkaar zitten.

• 24 September 2015 - 22:12

Simone :